Wednesday 31 July 2013

Suljia & Adham

“eee.... geramnya aku!!!” Suljia menggenggam penumbuknya. Sakit hati dengan sifat miang ketua bahagiannya. Lelaki berumur awal 40an, sudah berkahwin, memiliki tubuh yang sasa, dan masih bergaya. Namun itu tidak merubah prinsip Suljia “katakan tak nak pada married person!!”  sering kali Suljia diminta untuk kerja lebih masa oleh ketuanya dan setiap kali itu jugalah En.Shukry atau lebih famous dengan gelaran Sir Shuk memganggu ketenangannya. Ingin sekali dia membuat laporan gangguan seksual kepada pihak HR namun setiap kali itu jugalah Suljia dihantui oleh banyak kemungkinan kehilangan pekerjaan kerana dia mengetahui bahawa Sir shuk adalah anak buah kepada Head syarikat tempatnya bekerja.
“aku rasa ko kena kahwin la Gee, sebab Sir Shuk tu takkan ganggu wife orang, dia cuma nak yang fresh je” Zahlia memberi pandangannya. Memang itu lah kenyataan yang mereka dengar bahawa Sir Shuk hanya mendampingi wanita single atau lebih tepat yang masih dara sebab kononnya Sir Shuk ada menuntut ilmu untuk kekal nampak muda. Entah betul entah tidak cerita yang mereka dengar.
“Lia, ko nak suruh aku kahwin dengan siapa? Dah la aku ni nak dapat boyfriend pun susah.” Zahlia seperti berfikir semula, benar apa yang dikatakan oleh Suljia, nak kata dia sombong tak juga, nak kata muka baby face Suljia tu tak lawa tak mungkin juga sebab memang dia saja lah yang selalu menjadi magsa cubitan sebab muka dia yang comel walaupun umurnya telah mencecah 24 tahun. Mungkin juga sebab pergaulannya yang terbatas kerana dia adalah anak bungsu dari lima beradik, semua telah berkahwin kecuali dia yang sering dianggap “baby” dalam keluarganya.
“Ala ko kan suka chatting takkan ko tak pernah sangkut kat mana-mana chatter ko?” Zahlia masih lagi memberi idea walaupun dia sedar idea yang dia berikan itu tak berapa bernas.
“Gilo ko apo?! Kau nak aku kata apa kat dorang tu? Macam ni ‘hai! Awak,  jom kita kahwin!’ macam tu?” Zahlia hanya gelak, rasa nak pecah perutnya bila membayangkan Suljia akan berkata begitu dengan teman cybernya.,
“Aku rasa lah kan dari aku buat macam kau suruh baik aku wat iklan...” Suljia tarik sengeh. Zahlia dah bantai gelak sakan.
“Aku rasa teruk-teruk idea aku teruk lagi idea kau la Gee...”
“Apa pulak teruknya? Betul apa? Aku siap sediakan borang lagi.” Suljia berkata penuh yakin.
“Lantak kau la Gee, yang penting kau happy, dah lah rest time dah habis ni, selamat bekerja dengan Sir Shuk ye.” Sambil mengerdipkan mata Zahlia berlalu ke arah department nya di tingkat atas. Suljia dah hilang mood bila mengenangkan dia akan menghadap muka Sir Shuk.
“Macam mana nak buat iklan ni ekh?” Suljia mencongak sendiri di hadapan computer ribanya di dalam bilik, selesai membantu mengemas dapur untuk makan malam tadi dia terus sahaja naik ke biliknya untuk meneruskan misi membuat iklan.







IKLAN MENCARI PASANGAN HIDUP
Nama: Suljia Shahira Binti Mokhtar
Umur: 24 tahun
Tarikh Lahir: 01 Januari 1986
Pekerjaan: IT Officer

Lelaki Pilihan:-
  1. Perlu mempunyai taraf pendidikan sekurang-kurangnya diploma(Abah pentingkan pendidikan)
  2. Perlu mempunyai pekerjaan yang tetap dan gaji yang tetap (Abah tak suka orang tak ada kerja dan suka tukar-tukar kerja)
  3. Tidak ada rekod jenayah (Abah persara polis, abah tak suka penjenayah)
  4. Mampu menjadi pemimpin (Abah tak suka orang yang tak boleh memimpin)
  5. mempunyai kelengkapan asas hidup (Abah kata lelaki tak layak kahwin kalau kelengkapan asas yang diperlukan belum ada)
  6. Umur adalah dalam lingkungan 26-35tahun.

Selesai menaip butang print ditekan. Suljia tersenyum memandang iklannya. “ Esok bagi Zahlia tengok” Suljia berkata sendiri sebelum matanya tertutup rapat dan melangkah kealam mimpi.


Awal pagi lagi Suljia dah terpacak dihadapan meja kerja Zahlia, tak lain dan tak bukan adalah untuk menunjukkan kepada Zahlia iklan yang telah dicetaknya.
“Mak ai Gee!!! Ko buat betul-betul ke?.” Zahlia bagaikan tidak percaya dengan perbuatan Suljia. Suljia seperti pelik dengan soalan Zahlia, “bukan kelmarin aku dah bagi tahu dia ke?” Suljia bemonolog sendiri.
“Yelah, memang aku serius pun, napa?” mata Suljia terkebil-kebil memandang Zahlia.
“ Kau biar betik Gee?, ni soal kahwin soal masa depan takkan ko serius nak buat iklan?.”
“habis tu kau nak aku buat macam mana lagi?, kau juga yang bagi aku idea suruh aku kahwin kalau tak nak Sir Shuk tu kacau aku lagi.”
“Pulak dah?, Gee... Gee, kau ni kan eeee... tak tau la nak kata apa, kadang kau ni lurus sangat tak da conner conner dah, aku main-main je lah kelmarin tu. Kalau pun betul kau nak kahwin kau minta la parents kau cari kan untuk kau, habis cerita.” Wajah Suljia dah bertukar redup, hati dilanda gusar, gusar sekiranya dia lambat mencari calon. Kelmarin dia hampir saja dipeluk oleh Sir Shuk ketika di pantry. Gara-gara ingin mengelak gangguan daripada Sir Shuk Suljia seperti orang terdesak. “ kalau tau dek abah, mau tak di tembaknya Sir Shuk tu, nak resign confirm abah akan syak... hu... Suljia bermonolog sendiri, masi mencongak kewajaran iklannya.
“Ehem... ehem...” kedengar suara dari arah belakang.
“Eh!, Sir Adham, selamat pagi.”Zahliah menyapa ramah “boss” bahagian kewangannya.
“Pagi, tengah sembang apa ni, Adham sempat singgah di meja Zahlia.
“tak ada apa Sir, ni kawan saya ada hal nak tanya pasal fail dia hilang, dia takut mungkin kelmarin ada budak department dia salah hantar.” Lancar sahaja Zahlia berbohong. Suljia dah terkebil-kebil memandang Zahlia yang tak tahu hujung pangkal cerita.
“Oh!, kalau dah jumpa fail tu cepat balik deparment awak, nanti tak siap kerja Zahlia, awak budak IT departmentkan.” Perkataan “fail” ditekankan seperti tahu bahawa itu hanyalah alasan. Suljia hanya mengangguk, “mangkuk punya mamat! Huh! Baru kejap aku kat sini dia dah sindir aku!” Suljia berkata dalam hati.
“Okey la Lia, aku balik dulu. Nanti kalau dah jumpa balik fail tu kau call aku nanti kat bawah.” Dengan perasaan geram Suljia melangkah kearah lif. Satu jelingan diberikan kepada Adham sebelum pintu lif selamat tertutup.
“Zahlia, tolong bagi saya laporan bulanan kewangan yang saya minta dekat awak minggu lalu.” Dengan pantas Zahlia menyerahkan fail yang sudah sedia diatas mejanya.
“Good!.” Hanya itu yang Adham katakana sebelum berlalu masuk ke biliknya. Itu adalah sifat Adham, memuji hanya sekadar ‘Good’ dan ucapan terima kasih hanya sekadar ‘thanks’, ucapan yang diungkapkan tanpa segaris senyuman.
Fail laporan kewangan dibuka, sehelai kertas melayang jatuh di atas lantai. Helaian dikutip lalu dibaca

IKLAN MENCARI PASANGAN HIDUP
Nama: Suljia Shahira Binti Mokhtar
Umur: 24 tahun
Tarikh Lahir: 01 Januari 1986
Pekerjaan: IT Officer

Lelaki Pilihan:-
1        Perlu mempunyai taraf pendidikan sekurang-kurangnya diploma(Abah pentingkan pendidikan)
  1. Perlu mempunyai pekerjaan yang tetap dan gaji yang tetap (Abah tak suka orang tak ada kerja dan suka tukar-tukar kerja)
  2. Tidak ada rekod jenayah (Abah persara polis, abah tak suka penjenayah)
  3. Mampu menjadi pemimpin (Abah tak suka orang yang tak boleh memimpin)
  4. mempunyai kelengkapan asas hidup (Abah kata lelaki tak layak kahwin kalau kelengkapan asas yang diperlukan belum ada)
  5. Umur adalah dalam lingkungan 26-35tahun.

Iklan dibaca berulang kali, bagai tidak percaya. “Ada juga orang yang sanggup buat iklan untuk cari pasangan hidup. Siapa suljia? IT officer? Jangan-jangan minah yang jeling aku tadi?.” Adham dah tarik senyum. “Comel!” tidak sengaja perkataan itu terluah.


Rasa cuak dan bermacam-macam lagi perasaan yang berlegar-legar dalam dada Suljia.
“Awak Suljia Shahira Binti Mokhtar kan.” Adham memulakan mukadimah.
“Ye... itu nama saya, ada apa-apakah Sir Adham panggil saya?.”
“Saya nak tanya awak, awak sengaja kah letak iklan awak dekat fail Zahlia?.” Sekeping kertas dihulurkan, Suljia bagai nak pitam melihat kertas yang dihulurkan kepadanya. Peluh dah keluar dari liang roma, Nampak ketara butiran peluhnya. Gabra? Ya! Itu yang Suljia rasakan sekarang, “Umi!! Bantulah anak mu yang malang ini!.” Namun ia hanya begema didalam hati.
“errrr... ma..ma..maaf Sir Adham, sa.. sa..saya tak sengaja.” Suljia hanya menunduk, bermain dengan jemarinya sendiri.
“Habis tu?, kenapa ada dalam fail yang saya minta dari Zahlia?.” Adham meninggikan suaranya sekadar ingin menakut-nakutkan Suljia.
“Betul Sir, saya tak sengaja letak dalam fail tu, pagi tadi masa Sir datang saya tak sempat nak sembunyikan, saya main letak saja dekat dalam fail yang ada atas meja Zahlia, masa saya nak balik department saya dah lupa nak ambil balik.” Suljia menerangkan dengan panjang lebarnya.
“jadi betul lah sangkaan saya yang awak datang dekat sini bukan nak cari fail” mangkin berpinar pandangan mata Suljia mendengar butir bicara dari Adham. “kantoi!” ni lah akibat kalau lurus sangat.
“Kenapa awak sampai buat iklan? Dah terdesak sangat kah?.” Adham masih tidak berhenti dari aksi gertaknya?
“Tak adalah juga, Cuma saya nak mengelakkan dari sesuatu.”
“Sesuatu yang bagaimana?” statik Suljia panggung wajah, dan dia baru sedar dia terlepas cakap.
“eh, tak da apa-apalah.”
“Cepat cakap!.” Adham masih mendesak.
“Tak nak bagi tahu, saya akan bagi tahu pada orang yang saya kahwini saja. Kalau tak ada apa-apa saya nak keluar.” Suljia dah angkat punggung berjalan menuju kearah pintu.
Belum sempat Suljia melangkah Adham bersuara “Atau awak sedang mengandungkan anak mana-mana lelaki?.” Static Suljia panggung wajah kearah Adham. Panas hatinya mendengar tuduhan itu.
“En.Adham, betul saya lurus bendul, betul saya tak sebijak untuk menjadi seperti awak, betul saya terdesak, tapi tak bererti saya terdesak atas sebab saya dah melakukan perbuatan zina sehingga menerbitkan janin dirahim saya sehingga saya perlu mencari lelaki untuk dipertanggujawabkan.”
Adham masih memandang tajam kearah Suljia melawan panahan mata marah dari Suljia. “So, kenapa perlu iklan bagai?, kenapa tak minta family awak sendiri yang carikan? Kan kah lagi senang.”
Terdengar keluhan berat dari bibir mungil Suljia “Atas alasan apa yang saya perlukan untuk meminta family carikan calon untuk saya?, family saya tak pernah pun membangkitkan perkara ni.”
Suljia ingin berlalu, keberadaannya di dalam bilik itu hanya menambahkan sakit hatinya terhadap Adham.
“Hujung minggu ni ada rombongan merisik awak, sekali betunang, dua bulan kemudian kahwin.” Selamba Adham memaklumkan Suljia.
“Apa awak kata?.” Sujia bagaikan tak percaya.
“Saya rasa awak belum pekak untuk dengar apa yang saya katakan tadi. Bersedia untuk hujung minggu ini. Rombongan keluarga saya akan datang merisik seterusnya meminang awak untuk saya.”
“Apa?!!! Baru sekejap tadi awak tuduh saya buat benda tak elok, sekarang awak nak masuk meminang saya pulak?. Jawapannya saya tak akan terima!!!”
“Saya tetap akan pergi dengan family saya, itu keputusan saya!.” Mata bertentangan sama tajam, sepertinya panahan mata mereka berdua sedang memainkan pedang yang tajam untuk bertikaman.
“Awak datanglah kalau awak berani! Biar abah saya tembak awak!.” Ayat itu menyebabkan Adham hampir melempiaskan ketawa. Sengehan yang terukir diwajah Adham menambahkan lagi api kemaran Suljia. “Abah awak takkan tembak bakal menantunya yang hendak bertanggujawab terhadap anaknya.”
Mata Suljia mencerlung memandang Adham. “Apa maksud awak?!”
“Well saya rasa awak faham maksud saya.” Adham kembali duduk di kerusinya dan terus berpura-pura memandang kerjanya.
“Awak nak fitnah saya?.” Suara Suljia seperti sedang menahan kemarahan. “terpulang apa tanggapan awak, saya dah buat secara baik, tapi kalau awak berkeras taknak saya akan guna cara yang buat Abah akan terima saya.”
“Abah takkan percayakan orang luar!”
“tapi mungkin abah percaya dengan Iklan ini.” Helaian kertas di kibar-kibar oleh Adham. awak rasa kalau abah awak tau pasal iklan ni apa abah awak akan fikir?.”
“ha?!!!. Awak main kotor!!!”
“Awak masih ada pilihan, terima secara baik atau terima secara paksa.”
“Awak memang gila!!!... terima awak secara baik atau secara paksa sama je sebab saya tak suka awak!!.” Muka Suljia bertambah merah dengan air mata yang mulai bertakung kerana menahan marah yang ditanggung.
Adham kini duduk di tepi meja berhadapan dengan Suljia sambil tangan disilangkan kedada paras mereka kini sama. “Memang saya gila, gilakan awak dan saya juga akan buat awak sukakan saya.” Suljia kini hilang punca, tak tahu apa yang perlu dikatakan lagi, bercakap dengan Adham samalah juga dia bercakap dengan tiang kayu. Keras dan susah hendak lentur!.
“Good!. Awak diam maksudnya awak setuju, So bagi tau abah awak pasal rombongan hujung minggu ni, kalau awak berkeras juga saya akan guna cara kotor.” Tanpa meminta pamitan Suljia terus keluar menuju ke pintu lif.
“Dasar komunis!!!” berbakul sudah sumpah seranah Suljia kepada Adham.
“Aik! Adik kenapa muka monyok ni?.” Sujian abang Suljia menegurnya ketika memasuki rumah.
“Errr... tak ada apa along, panas je.”
“aik? Kalau tau panas napa tak bagi tau along, boleh juga along singgah ambil.”
“tak apa lah along.” Sengih ditarik tinggi.
“ha! Adik awal balik...” abah pulak menegur.
“ha a, abah, dapat keluar awal tadi.”
“tadi abah dapat panggilan dari boyfriend Adik, dia kata nak hantar keluarga dia merisik Adik hujung minggu ni.” Pap! Bagai baru terjaga dari tidur. “Mangkuk punya mamat!!! Berani-berani dia telefon abah aku!.” Hati Suljia bagai disimbah minyak tanah bila mendengar perkabaran itu.
“Adik kenapa diam?.” Teguran dari abang Longnya menyebabkan dia kembali kealam nyata. “Takkan dah berangan naik pelamin kot.” Suljian masih giat mengusik Suljia. Rasa bersalah timbul dihati Suljia melihat abang dan abahnya begitu gembira mendengar perkhabaran itu. Hendak menceritakan hal yang sebenar dia takut nanti Adham mengotakan katanya, untuk memaklumkan sebab idea iklan itu tercetus dia takut abahnya akan mengamuk sakan dan pergi ke pejabatnya dan mengerjakan Sur Shuk. Akhirnya Suljia hanya senyum saja memandang ke arah abang dan abahnya.
“Nape Adik tak pernah cerita yang Adik dah ada special?. Kesian cikgu Kusairi, akak ingat nak kenalkan dekat Adik.” Isteri kepada abang long nya mencelah. Abah dan abang Long senyum bagai nak koyak. Bukan Suljian tak nak isterinya mengenalkan adiknya dengan cikgu Kusairi duda anak dua tu, tapi dia rasa adiknya masih boleh dapat yang lebih baik. Takkan adiknya yang comel lagi belum berpunya ni nak bagi dekat duda anak dua?... belum terlewat untuk mendapatkan yang lebih baik.
“errr... segan nak cakap.” Hanya itu yang terluah. “adik naik atas dulu ya.” Dengan muka yang dah tukar warna sifat malu-malu dan gabra, Suljia melajukan langkah.  
Suljia menghempaskan tubuhnya di atas katil setelah pintu ditutup, ada sedikit rasa pelik dengan tingkah abang Long dan abahnya, mereka tak seperti selalu bila dia mula berkawan “kenapa abah dan bang Long tak tanya apa-apa pasal mamat tu ea?. Jangan-jangan dia dah buat cerita tak?. Tapi kalau askar komunis tu buat cerita, takkan abah tak marah aku?. Haisss!!!” malas untuk berfikir Suljia mengambil tuala dan berlalu ke bilik air.
Hari yang ditunggu telah tiba, gelak tawa bagai nak pecah rumah, Suljia di dapur hanya duduk dekat meja makan, nak membantu tetapi ditegah, muka dah monyok, tapi comel tetap ada.
“Apa ni umi?, dah lah paksa orang pakai baju, make up macam nak pergi majlis kahwin, orang nak tolong pun tak bagi, boring la macam ni. baik adik naik atas sambung tidur.” Suljia sudah berkira-kira untuk naik ke biliknya, tiba-tiba nama uminya dilaung dari ruang tamu, mencicit uminya keruang tamu.
“Mana adik uminya, bakal besan nak melihat.” Senyuman di lemparkan kepada yang dimaksudkan. Umi melaungkan nama adik, jantung Suljia bagaikan hendak luruh. Semua mata tertumpu padanya tika ini, Suljia mengambil tempat duduk di tepi uminya.
“Lawa budaknya ye bang.” si isteri berkata
“Patutla si abang nak cepatkan tarikh.” Si suami pulak berkata.
“Jadi macam mana Mukh?. Kira jadi la ni ye. Abah dan uncle di depan gelak, umi dan untie pun ikut sama, Suljia masih statue tak gerak-gerak.
“kena tanya tuan nya abang haji.” Abah pulak menjawab.” Tapi kalau dah diam-diam ni orang dulu-dulu kata setuju la tu. Serentak itu rumah gamat dengan ketawa, abah dan uncle jabat tangan, umi dan auntie pun turut sama, lelaki? Ya lelaki yang ada sebelah auntie pun jabat tangan abah dan umie siap cium tangan lagi.
“aik? Adik pergi lah salam dengan bakal mertua tu.” Suljia bagai tersedar dari tidur mendongak memandang wajah orang yang dimaksudkan. Tangan di hulur mencium tangan keduanya, “ha! Yang hujung tu tak yah salam.” Si uncle tadi bersuara. “nanti masa nikah baru salam dia.” Rumah penuh dengan gelak tawa. Auntie datang dekat, sebentuk cincin emas bersalut emas putih dikeluarkan lalu disarung kejari manis tangan kiri Suljia, cantik! Nampak seperti ditempah khas.
“ini tanda ikatan pertunangan telah terjalin, auntie harap semua berjalan dengan lancar.”


Itu cerita dua bulan yang lalu, kini majlis nikah telah selesai, penat melayan tetamu masih terasa, kaku Suljia bila ternampak tubuh seorang lelaki sedang lena di atas katilnya tanpa memakai baju. Suljia dah seram sejuk, almari dibuka selimut dikeluarkan, namum belum sempat selimut dibentangkan diatas lantai tiba-tiba namanya dipanggil.
“baby....” ya sejak nikah itulah nama panggilan yang diberikan oleh si suami.
“Come, si suami menepuk tilam di sebelahnya sebelum menghulurkan tangannya. Walau hati rasa berat namun untuk tidak menghampakan si suami Suljia tetap menyambut huluran tangannya.
“Kenapa baby macam takut-takut dengan abang?” si suami bertanya.
“Errrrr.... tak adalah, perasaan awak je tu.” Suljia berdalih. Ketawa kecil tercetus dari bibir si suami. “emmm.. sejak nikah ni baby dah pandai mengelat eah... dah tak macam mula-mula abang kenal, jujur je cakap tak ada coner coner, berani melawan.”
“mana ada, saya cakap betul lah!” Suljia cuba menarik tangannya daripada genggaman si suami. Namum bila saja dia berdiri dan ingin merentap tangannya secara tak sengaja dia terduduk semula bukan di atas tilam tetapi diatas pangkuan suami apabila sisuami tidak mahu kalah dalam acara mari-tarik-tangan. Pelukan diperkemaskan oleh si suami menjadikan tiada ruang buat Suljia meloloskan diri. Sekarang muka mereka separas, sisuami meletakkan dagu di bahu si isteri.
“baby, abang sejuk.” Suljia semangkin bertambah sejuk, cuba membuang jauh fikiran berkenaan tanggugjawab sang isteri terhadap sang suami yang telah halal. Pelukan sang suami semangkin diperkemaskan.
“saya nak turun bawah, haus.” Pendek ayat Suljia dengan harapan si suami akan melepaskannya, namun hanya sia-sia kerana si suami semangkin memperkemaskan pelukan.
“Baby tak payah nak cipta alasan, abang tau baby nak larikan diri kan. Malam ni abang nak baby jadi bantal peluk abang, dah jom tidur.” Selesai sahaja berbicara si suami lantas merebahkan diri dan menarik tubuh Suljia ke dalam pelukannya. Kehangatan tubuh si suami walau menggangu ketenteraman Suljia namun dia tidak dapat menafikan bahawa dia senang dimanjai begitu. Itulah dia Denial Adham, semenjak dia sah menjadi isteri kepada Denial Adham baru dia mengetahui bahawa semua ini adalah rancangan antara abahnya dan bapa mertuanya yang telah kenal lama semenjak abahnya pernah menyelamatkan ayah Adham semasa ayah Adham di rompak. Dan Suljia juga tidak menyangka rupanya abahnya juga mengetahui kisahnya yang sering diganggu oleh Encil Shukry melalui rakan baiknya Zahlia.
Pada mulanya abahnya berjumpa dengan Bapa Adham iaitu En.Mazkir untuk miminta agar tindakan diambil terhadap Shukri ini kerana Encik Mazkir adalah pemilik sekali gus bapa saudara kepada Shukry , namun tanpa diduga Bapa Adham mengambil keputusan untuk menjodohkan Adham kepada Suljia bagi melindungi Suljia seterusnya sebagai membalas budi Mokthar yang pernah menyelamatkannya. Dan rancangan ini akhirnya berjaya namun bukan kerana ingin membalas budi tetapi cinta Adham telah dicuri oleh Suljia.
Pelukan si suami semangkin diperkemaskan bagi berkongsi kehangatan dan menghalau kedinginan malam. Si isteri terus lena di pelukan suami bersama cinta yang yang mula berputik.

Adham “Memang saya gila, gilakan awak dan saya juga akan buat awak sukakan saya.”
Suljia “Saya pun gila, gilakan awak dan awak juga dah berjaya buatkan saya sukakkan awak.”

Malam terus berlalu, meninggalkan cerita yang diciptakan. The rest is history J))
3rd story, need comment please....


No comments:

Post a Comment

IMBAK CANYON

 Assalamualaikum, lama nda timbul, lama nda menulis atau berpuisi, bukan apa sebab mood nda ada, okay this time kita cerita pula pasal hikin...